Anandabazar's alt-journalism | The Daily Star
12:00 AM, April 07, 2017 / LAST MODIFIED: 02:36 AM, May 22, 2017

Anandabazar's alt-journalism

Here in Dhaka last year, at a conference on the future of print media business, DD Purkayastha, CEO of ABP Group, the parent company of Anandabazar Patrika, said of the paper's digital strategy: “We are giving what our readers want.”

The century-old newspaper is the 'jewel in the crown' of ABP Group, a huge media empire with millions of readers and viewers. It played a crucial role during British rule and indulged in the power game afterward, but it was hardly ever praised for maintaining objectivity.

For all latest news, follow The Daily Star's Google News channel.

As the digital age loomed over print media, Anandabazar embraced an online strategy that sought to gratify the demands of its readers, as suggested by Purkayastha, at the cost of what is left of its journalistic integrity.

While expanding its territory on the web, the paper targeted Bangladeshi audience by focusing on soft and likable issues such as cricket and entertainment, as a reflection of its audience-gratifying strategy, along with its signature explosive commentaries on Bangladeshi politics.

Focusing on Anandabazar's explicit agenda-driven opinionised journalism will be a waste of time, but its apparent disdain for facts, accuracy and our history, and reckless handling of sensitive issues, is something that should be of concern.

Let's look at some of the most outrageous blunders Anandabazar has committed not long ago, aside from its hilarious misspelling of Bangladeshi names and places, and countless sensationalised headlines.

In a report on a meeting between PM Sheikh Hasina and the visiting Indian Air Force chief Arup Raha, the paper fictitiously stated that the duo had reminisced about an event of our liberation war in which Bangabandhu Sheikh Mujibur Rahman, his daughter Hasina and other family members “were in a hideout” and witnessed a grand IAF attack against a Pakistani force.

Even a novice about our history would know that Bangabandhu had been arrested and taken to Pakistan before the war began. As Bangladeshi social media users reacted harshly to this ridiculousness, the paper has since erased the part with a vague retraction later added at the end.

But it does not always bother to even take the trouble of inserting a retraction when proven wrong; instead, the webpage is simply deleted.

The newspaper's inaccurate report claiming that Canadian authorities decided to expel Nur Chowdhury, one of the killers of Bangabandhu, from the country was removed after being challenged by other news outlets such as Deutsche Welle. The same thing happened when a fabricated story claimed that actress Joya Ahsan was subjected to a fatwa in Bangladesh that had termed her “Bangladesh's Sunny Leone” and had threatened her to leave the country.

At least two other Bangladeshi actresses, Pari Mani and Ashna Habib Bhabna, objected to the treatment they received from Anandabazar. While Pari Mani accused the paper of misleading readers by sensually distorting her quotes, Bhabna alleged that comments that she never uttered were attributed to her and that some conversations involving her that had never taken place were mentioned.   

In an article professing chief justice Surendra Kumar Sinha to be the next president of Bangladesh, the paper stated that “East Pakistan's chief justice Abu Sayeed Chowdhury was Bangladesh's first president”. Mr Chowdhury was actually the second president of Bangladesh, whereas Sheikh Mujibur Rahman was the founding president, and the chief justice Surendra Kumar Sinha is still in his post.

While incorrectly stating that the post of the CJ ranked just below the president's and that Major General Abul Manzoor was a former president, the report went on to indicate that the PM had appointed Mr Sinha as the chief justice to appease the country's minorities. The fate of this story? Not found, 404!

In 2015, Bangladesh cricket team brought the guest Indian team to the brink of a “Bangla Wash” owing to debutant Mustafizur Rahman's extraordinary performance. Anandabazar reported, unsubstantially, that captain Mashrafe Mortaza had taken the Fizz to Indian skipper MS Dhoni to request him to give Mustafiz a chance to play in IPL, and that he had sought Dhoni's bat to give as a gift to Mustafiz. Mashrafe later trashed the report, but Anandabazar didn't retract the story.

Following the Gulshan attack in July last year, Anandabazar nearly slandered North South University by grossly headlining that the university was now a “breeding ground” for militants. About four months later, it carried another story by the same author that said Bangladesh government indentified 18 educational institutions, including Dhaka University and BUET, in Dhaka as the “breeding ground of terrorism.” As for BUET, it claims, 72 percent of its teachers belong to either Jamaat-e-Islami or Hizb ut-Tahrir. “Their job is to inspire students by using websites, video footage, Jihadi books, audio CDs,” it states. Couldn't be more outrageous!

Most recently, one of its reports on an anti-militant operation by police in Sitakunda, Chittagong featured the photo of a deceased female banker as a militant killed in the operation. Anandabazar took days to adjust the mistake, albeit without any retraction.

Aforementioned articles could be debunked or challenged because they carried specific information, but some other reports contain statements that are seemingly unverifiable and hardly believable.

Interestingly, there's an absurd explanation from one of Anandabazar's own journalists. In an op-ed for the paper, Surbek Bishwas wrote why he and other fellow journalists failed to restrain from the temptation of seductive stories.

“Can we journalists firmly say that unless we can verify whether the police is feeding us deliberately or committing mistakes unknowingly, we wouldn't submit our stories?” he asks. “When other TV channels or newspapers break the story, we cannot help but regret it because we also had the story but decided not to run it.” So, did he just confirm our suspicion that his paper plainly carries stories without adequately verifying them? Maybe, yes.  

Belated author Ahmed Sofa was one of the fiercest critics of Anandabazar, so was novelist Akhteruzzaman Elias. Elias in one of his critically acclaimed novels, Khoyabnama, which ironically won Ananda Purashkar by Anandabazar, branded the paper as “Bengalis' enemy”.

Sofa, on the other hand, in an interview with Kolkata's Swadhin Bangla magazine in 1999, accused Anandabazar of propelling the Partition of Bengal. Quoting Indian author Samar Sen's notable work Babu Brittanto, he said, “When we were fighting for our language, Anandabazar intensified communal tension by writing that the severed head of a Hindu woman had been found inside a Hilsha fish.” It was, he said, intended to fuel riots. He also mentioned Anandabazar's “ugly” editorial that opposed Maulana Bhashani's momentous campaign against the Farakka water barrage built by India. 

Their testimonies illustrate that in the past Anandabazar ran explicit anti-Bangladesh propaganda defying objectivity. Let us also remind ourselves of the infamous article by Nirad Chowdhury published in Desh Patrika, the literary concern of ABP Group, that termed our country as “so-called Bangladesh” and led to a financially painful ban on the paper in the country.

In this age when the free flow of information is celebrated, similar atrocities in the name of journalism may not be possible to be repeated, but Anandabazar's flagrant violation of the basic code of journalistic ethics deserves proper criticism. At a time when terms like 'fake news', 'post-truth' and 'alt-facts' are creating chaos in the global media industry, Anandabazar's alt-journalism shouldn't be left unchallenged.

Nazmul Ahsan is a journalist. Drop him a line at

Stay updated on the go with The Daily Star Android & iOS News App. Click here to download it for your device.

Type START <space> BR and send SMS it to 22222

Type START <space> BR and send SMS it to 2222

Type START <space> BR and send SMS it to 2225

Leave your comments

Top News

Top News