We wish to inform you | The Daily Star
12:00 AM, April 01, 2013 / LAST MODIFIED: 10:48 PM, March 31, 2013

We wish to inform you

N AEEM MOHAIEMEN traces a history of censorship in Bangladesh (1972-2012).

Photo: Star Photo: Star

I first started researching Bangladeshi censorship cases as a counter-ballast to an ongoing case in 2007­. A list of post-1971 cases was meant to be the appendix to a larger argument about the fragile state of the fourth estate. As I dug into the archives, I was struck by the expanding scope of censorship, and the concomitant weakness of the media. This is counter-intuitive given the post-liberalisation fertile mediascape, but it makes sense when we understand the boom in media outlets as an appendage to political ambitions, and a project to accelerate consumption capitalism. Free speech concerns often play out in parochial terms (hands off our employees, but not necessarily the content) and not in a regime-neutral manner.
If we look at the totality of public and private censorship, we see that while religion does come up (and provokes global hand-wringing), it is not always the overriding concern. Rather it is challenges to state power, initially class-based critiques in the 1970s, and later critical writing organised around centrist polarities, that provoke more frequent pushback. Journalists who benefit from business opportunities and government linkages complicate matters -- they lose editorial independence and are also likely to be targets of recrimination after changes in government. Two types of cases are well represented in a record-based accounting of censorship. First, cases that went to court, or precipitated state intervention, are part of the official records. Secondly, cases over the last half decade are better documented, due to proliferation of online archives of newspapers.
The thinner flow of cases in earlier periods does not necessarily indicate less censorship, but rather that records are harder to find. In addition, during periods of martial law, there are draconian press curbs already in place, so offending reports never come out. What is also not documented here are the quieter forms of persuasion, the “invitation to tea” accompanied by subtle coercion. Even more powerful is the withdrawal of lucrative advertisements, effective against a nervous, self-censoring editor. There are probably numerous such incidents from 1972 onward, but they remain mostly undocumented. Today, with dozens of satellite channels, and unfiltered data on the internet, state blockages are akin to sifting sand. But there is still coercive power at the disposal of the state (laws, arrests, closure) and business interests (as owner and advertising client), which can strategically control the flow of news and information.

1972-1975: Unsteady new country
As Bangladesh came into being after a brutal war, the post-liberation months showed a country lacking preparation for what was to follow. In the scramble for position, many compromises were made for the sake of “stability”. One such foundational error was the constitutional defining of the people of Bangladesh as only “Bengali” in the Constitution, which set in motion the instabilities culminating in the Jumma (Pahari) indigenous people's guerrilla war in Chittagong Hill Tracts. Another inconsistency was in the new Constitution's press restrictions “in the interest of the security of the State, friendly relations with foreign states, decency or morality”. In the Constituent Assembly debates, this was opposed only by Suranjit Sengupta of National Awami Party (Moscow) and Manabendra Larma of Chittagong Hill Tracts (who also opposed the “Bengali” clause). The repressive apparatus that Pakistan had deployed was also carried over­ to the new state -- for example, in the Printing & Publication Ordinance (PPO).
An early confrontation with the state came when veteran journalist Abdus Salam published his “The Supreme Test” editorial in Bangladesh Observer (March 15, 1972), which discussed the legal and constitutional challenges for the new government. Readers interpreted this editorial as stating that the new state needed new mechanisms, not just the 1970 election mandate, as a framework for the country's governance. The next day, the newspaper announced that Salam, who had been with Observer house for 20 years, had been “retired.” A month later, Novosti Press Agency of the Soviet Union released a commentary titled “Maoist activies in Bangladesh," demanding that ultraleft newspaper Ganashakti, Maulana Bhashani's Haq Katha, and Holiday be banned. Whether reflecting this Soviet diktat, or on an internal trajectory, Fayzur Rahman (editor of Spokesman and Mukhopatra), was detained, and Haq Katha, Ganashakti, Mukhopatra, Lal Pataka and Banglar Mukh received notices asking why their license would not be cancelled (Ullah, 2002).
The new Awami League (AL) government was simultaneously handling an international balancing act (UN membership, repatriation of Bengali soldiers, war crimes trials, relationships with Islamic nations), and facing an increasingly strident opposition -- mainly a left energised by defections from the Awami League to form JSD (Jatiyo Samajtantrik Dal or National Socialist Party). On January 1st, 1973, police fired on protesters in front of the USIS (United States Information Services) building. When Dainik Bangla published a special report on the incident, Hasan Hafizur Rahman and Toab Khan were made OSD (Officer on Special Duty) in retaliation.
Although the Pakistan-era PPO was repealed this year, it was replaced by Printing Presses and Publication Ordinance, which carried nearly identical powers (Riaz, 1993:205). The second Amendment to the Constitution was also passed, allowing suspension of certain fundamental rights of citizens during an emergency. In one example of “emergency," the Deshbangla office was raided after they published a news item claiming that the town of Rangamati would soon fall under control of “armed rebels”, including indigenous Jumma people. 1974 saw passage of the notorious Special Powers Act (SPA), which was used numerous times over the next four decades against media and politicians (on the receiving end was often the same AL that passed the law). In a moment of unintentional irony, the Press Council Act was enacted in the same week as SPA, although they contradicted each other on press freedom. Finance Minister Tajuddin Ahmed seemingly went against the SPA when he called for “healthy and fearless journalism," but this gesture did not reduce the coercive power of the law.
1973-74 also saw the first cases involving religion. This allowed a small gesture of strength by Islamist groups, which had been sidelined by their support of Pakistan during the war. In 1973, Daud Haider published a poem in Sangbad where he allegedly insulted Prophet Mohammed, Jesus Christ and Gautama Buddha. A college teacher filed a case, and Dhaka saw its first post-71 Islamist procession. Haider was taken into protective custody and later went into exile in Germany. Soon afterward, social worker Engineer Enamul Haq published a leaflet which contained a reference to the Prophet's wives, although Haq said it was not meant in a negative way. Processions were brought out, but the government dismissed it as "politics of anti-liberation forces." Haq spent time in protective custody and was released.
JSD became increasingly restless, and their gherao (surround) of the Home Minister's residence led to deaths. In retaliation, JSD aligned Ganakantha newspaper was closed and Acting Editor Al Mahmud was jailed -- he was released a year later. The country was also shaken by the underground guerrilla campaign waged by the Maoist-aligned Sarbahara Party. The government's response to these perceived “internal enemies” led to increasingly violent measures. Goom khoon (disappearance murder) entered the lexicon and Nirmal Sen wrote an essay in Dainik Bangla, “Shabhabik Mrittu'r Nishchoyota Chai (We want a guarantee of natural death)." He faced heavy censure from the government for this. In an even sharper protest, Rafiq Azad published a poem inspired by the infamous 1974 famine: “Bhat De, Haramjada (Give me rice, you bastard)." He went into hiding after the government attempted to arrest him.
1975 was the year when things fell apart. Increasingly besieged and isolated, the AL passed the notorious 4th Amendment to the Constitution. This dissolved all political parties and created BKSAL (Bangladesh Farmer Laborer People's League) as the singular political party. A Newspaper Declaration announced closure of 29 daily and 138 weekly publications; only four titles were allowed to continue. Hundreds of journalists signed applications to join BKSAL, although it was not clear whether this was “voluntary." Among those who refused to sign were Nirmal Sen (who had been censured the previous year), Kamal Lohani and Mahfuz Ullah. Foreign press were also targeted, and the Far East Economic Review's 7th February 1975 issue was banned for an article that alleged the World Bank had paid bribes for an irrigation project in the northwest. All this blanket suppression of media and political parties did not stabilise the country. Rebellious forces were driven underground, with tragic results. Sheikh Mujib and his family were brutally assassinated in a military coup on August 15th. Khondoker Mushtaq, a member of Mujib's cabinet, was installed as President. Soon afterward, a counter-coup deposed the August group, and they were deposed in turn by another counter-coup. The spiral of power grabs was broken with the arrival of the Zia regime.
1976-1981: Making politics difficult
Since most of modern Bangladeshi history has been dominated by the Awami League/AL (party of Sheikh Mujib) or the Bangladesh Nationalist Party/BNP (party of Ziaur Rahman), the contours of current politics are usually explained through comparisons between the first two regimes (AL:1972-75, BNP:1976-81). While there is little agreement between official historians, a broad consensus can be sought around the idea that Sheikh Mujib was the leader who brought independence, but could not manage to stabilise postwar Bangladesh. Zia therefore framed himself, proactively, as the restorer of discipline after 1975. While civilian forces were indeed stabilised, the army was not and the Zia period saw multiple attempted coups, including the final one that assassinated him in 1981.
Regarding the media, Zia alternated a skilfull carrot and stick approach. We can see the attention paid to the media by the fact that Zia initially assigned himself the Ministry of Information and Broadcasting (Alam, 2008:189). The first year was marked by draconian controls on press freedom especially regarding internal stability. In connection with the 7th November 1975 mutiny, Colonel Taher and eleven others were put on trial for conspiracy to overthrow the government. Among the charged was KBM Mahmoud, editor of by-then defunct English newspaper Wave. Mahmoud was accused of being one of the authors of a manifesto released during Col Taher's mutiny. Bangladesh also saw a high-profile deportation when Lawrence Lifschultz's reports on the Taher trial resulted in his expulsion. On the domestic front, Mainul Hossain, chairman of Ittefaq, was arrested and newspaper column writers were asked to provide their personal financial details to the government (Alam, 2008:189).
The 1975 ordinance placing press under government control was repealed, but martial law regulations were passed that made it an offence “to criticise in any way the imposition, operation or continuation of martial law, to spread reports calculated to cause fear or alarm” (Alam, 2008: p. 221). With these controls in place, press reports about attacks on journalists were focused only on non-state actors. For example, in June 1977, the dead body of a journalist was recovered from a pond in Tangail, and in early 1978 three journalists, investigating the selling of dangerous medicine, were badly beaten in Ishwardi. In an ironic twist, a bomb attack on a rally by Khondoker Mushtaq (hated for his role in the Mujib coup) spared him but accidentally killed journalists sitting nearby. Other incidents reveal bubbling tensions under the calm. In 1978, 22 journalists were injured during police beating of a rally demanding restoration of freedom of press.
The office of Azad, the oldest daily newspaper of Bangladesh, also came under attack for an article which "hurt public sentiment."
Zia had a very targeted, soft-power approach toward the media, informed by the mistakes of the preceding Mujib era. The government brought in newspaper editors for private conversations about broadcasting positive news. As part of the accompanying charm initiative, senior journalists Enayetullah Khan and Daud Khan Majlish were brought into the government, Observer editor Abdus Salam became Press Institute of Bangladesh (PIB) chairman, Al Mahmud became Shilpakala Academy chairman, and ABM Musa became Press Council chairman. The government now had very senior journalists who could call editors on their behalf, to make requests.
There were other structural changes that encouraged a more positive reilationship with media. Senior journalist Mahfuz Ullah1 points out that Zia, as head of state, made the maximum number of visits to the Press Club. Attention was also paid to inviting large number of journalists along on overseas trips. A diplomatic battle with India, over the disputed Talpatti islands, also encouraged the press to project a united front against "external enemies." Most significantly, the 2nd Journalist Wage Board was formed in this period (the 1st Board was structured under Pakistan's General Ayub Khan). Veteran journalists such as Nirmal Sen were on the union team, negotiating with the army's chief negotiator General Manzur. The Wage Board's positive results created a buoyant, pro-government mood in the press. This was generally maintained until the 1979 election, which brought a small opposition (including the AL) into the Parliament. This began a period of dissent against the government, which the press started to cover.
Some reports suggest there were over 20 attempted mutinies during the Zia period (Mascarenhas, 1986), but there was little indication of this in the media. An October 1977 press release (Bichitra, 1977:9) about an attempted mutiny at Dhaka airport was a rare exception, and this was precipitated by the presence of Japanese press at the airport, due to the overlap with the hijack of Japan Airlines JAL 472. Knowing that the international press would report it anyway, the government pre-emptively published the basic news of the incident. Given the brutal assassination of Ziaur Rahman in the 1981 Chittagong coup, we can argue that a free press could have alerted the government to the continued resentment inside the army.
A significant development for later censorship came early in this government's tenure. Seeking to mark a decisive break with the 1972-1975 government, and the forging of a new “Bangladeshi” (as opposed to the theoretically more secular “Bengali”) nationalism, the government removed secularism from the Constitution and later issued a proclamation inserting Bismillah ir-Rahman ir-Rahim (In the name of God, most Gracious, most Compassionate) into the preamble of the Constitution. These new moves created a legal basis for the primacy of religion in citizen life. This shift, as well as the subsequent insertion of state religion by the Ershad regime in the 1980s, facilitated later legal prosecutions related to religion.

1982-1990: Fourth estate in battle mode
The post-Zia regime of General Ershad, which took power through another coup in 1982 (after a brief civilian period), had a particularly tortured  relationship with the press, which can be understood through a simplified comparison of entry point perceptions. Ershad came to power in a bloodless coup, unlike the 1975 regime changes that were marked by bloodshed and instability. But the self-projection of regime change was very different. As mentioned earlier, Zia effectively presented himself as a stable force after a period of chaos. By contrast, the Ershad regime took power from the weak but democratically elected Justice Sattar (elected by a sympathy vote landslide after the Zia assassination). The Ershad junta was never able to shake off an image of being a usurper of power. His era was marked by a continuous cat and mouse game between the press and the government, with newspapers and magazines getting censured for reports, and then immediately committing the same offence. The period was also marked by the use of coded signals in the press (e.g., romance stories that were actually about a corruption scandal) as well as a thriving parallel press of underground leaflets.
After coming to power, Ershad told the New York Times (Fichlock, 1982), “There was nothing to write against us, so they [journalists] are not writing anything.” A short time later, Ittehad published the first criticism of the military regime, and was promptly banned. Golam Mazed of Daily Ranar was also sentenced to three year's imprisonment for criticism of martial law. The arrest happened in April, but was not reported for four months due to press censorship. The gap between proclamations to the West, and actions at home, became a continuing theme of private discussions.
One persistent device of the next decade was the regular issuance of “Press Advice”, instructing newspaper editors about what not to print. Although these advisories were transmitted by a phone call from the Information Ministry, veteran journalist Mahfuz Ullah kept a regular written record of all “Press Advice" received from the Ministry between 1982 and 1990 (Ullah, 1991). Looking through the records, we start to see what the government considered important and dangerous. To pick just a few examples, they instructed newspapers not to report on a Rajshahi Jail prisoner's hunger strike (January 1983), a seed distribution corruption scandal (September 1985), a Thai trawler scandal (October 1985), and a Shanti Bahini guerrilla attack on Rangamati Radio station (July 1990). Sometimes the incidents were surreal, including a reporting ban on the death of an Airport customs officer indicted on watch smuggling (May 1983), the drowning death of a drunk Kenyan defense cadet (September 1985), and an electric short circuit at the Presidential residence Bangabhaban (December 1985). An advisory on November 9th, 1985 appears to be wrestling with philosophical concepts: “The number of dead in the Adamjee incident is incorrect. Those whom the news described as dead have not really died.”
General Ershad proved to be inept at charming the press, and many of his steps (placing his wife on the nightly news, penning a song that played on television) backfired, generating press jabs. One heavily lampooned initiative was his public persona as a poet, and instructions to print his poems generated backlash. By contrast, photos of Zia in a white vest with a digging instrument, promoting khal khonon kormoshuchi (canal digging programme), or taking government officials on a 36 mile walk through the district of Pabna, were powerful iconography for rural Bangladesh. Perhaps this also indicates that the national psyche could accept a military man projecting a strongman ethos, but not one who wrote poetry. One year into the regime, Mohammed Rafiq published his Khola Chithi/Open Letter poem, which carried the explosive opening stanza “every son-of-a-bitch wants to be a poet -- even industrious ants/ want to fly, tusked boars from the forest dream of sitting on thrones” (Rafiq, 1983), seen as an attack on military rule and Ershad's poet persona. Thousands of clandestine copies of the poem were circulated, especially on university campuses. Rafiq was summoned before a military board of inquiry and later a warrant was issued. He escaped and stayed underground for months. The next year, left activist Farhad Mazhar was also arrested for his poem, “All the corpses will take their revenge.”
The push-and-pull game continued elsewhere with other journalists. Golam Mazed was released in 1983, and then detained again for writing another critical article. This was a halcyon era for journalism when arrest and intimidation could not silence voices. Tragically, Mazed paid a heavy price for his courage: after eight months in jail, he was released for ill health and died five days later. Meanhwile, the Dainik Desh was banned for an article that alleged that Burmese Muslim rebels were operating inside Bangladeshi borders (Alam, 2008:192) and Shafiq Rehman's Jai Jai Din magazine was shut down for almost 10 months. Rehman was a continuous thorn in the regime's side (as Enayetullah Khan had been for the Mujib government). His weekly column featuring romantic phone banter by a woman called Mila also carried coded stories about the regime. However, such crusading journalists could also become compromised via state patronage, and Rehman lost some of his daredevil reputation in the post-Ershad era. This was also linked to class relationships and mobility (via media ownership) in society.
In 1985, the regime's grip on the press appeared to be slipping and martial law was re-imposed after political protests. Habibur Rahman, President of Bangladesh Federal Union of Journalists, was arrested. Jai Jai Din resumed publication this year, but was shut down again for an article about the military. Several journalists were arrested, all under the 1974 Special Powers Act. The government looked at international publications as a source of danger and London-based Bengali weekly Janomat was prohibited in 1986, one of the first actions against an overseas Bengali publication. The British press closely monitored the regime's instability and as a result Ataus Samad of BBC was placed under SPA detention. His arrest spurred mass demonstrations at Dhaka University where he was a part-time teacher, and he was released sixteen days later. Indian publications The Hindu, Telegraph, Ananda Bazar, Sunday, and Illustrated Weekly of India were all banned. London-based Notun Din was blocked under Customs Act of 1969, a new tool in the government's arsenal. As things slipped further out of control, a state of emergency was declared in November 1987. The BBC's reporting was targeted again, and reporter Phil Jones was deported.
Dissatisfied with his Ministers' “handling” of the press, General Ershad now took charge of the Information portfolio. A Martial Law regulation was passed prohibiting reports opposing the forthcoming elections, and media coverage of protests. Daily Khobor came under fire for publishing a map which showed parts of Bangladesh as Indian territory, although the real reason was possibly their coverage of anti-Ershad protests. Local weeklies Desh Bandhu and Prohor were banned, Bichinta and Jai Jatra were suspended for two months, and Amar Desh was banned after an editorial about government corruption. Banglar Bani was closed indefinitely for an article alleging that the Home Minister allowed ruling Jatiya Party members to be supplied with weapons. To round off the year, Farhad Mazhar was arrested again for his poem “Lieutenant General Truck,” commemorating an incident where an army truck ran over protesters.
The press appears to have been emboldened by the inherent weakness of a regime which spent most of its tenure battling democracy activists (unlike the Zia era). Tight control of the country's only television station did not produce obedience to the state narrative. Nightly televised reports of a peaceful presidential tour contrasted sharply with the underground press and word-of-mouth reporting on a pitched street battle with police the same day. Thus, the operating motif for this era was to trust nothing that came from state media organs. In 1988, there was a national press ban on reporting about election violence that claimed at least thirteen lives. The Home Ministry ordered a black-out of the International Herald Tribune for a report on the elections. Minar Mahmud was arrested for reproducing an article from the Indian press in Bichinta. In an example of the government's catch-and-release strategy, Robbar, which was suspended in 1987, was allowed to resume publication. The magazine was then banned again for publishing a report criticising the government and police filed a case under SPA against four of its journalists. Seeking to create an alternate power base, Ershad passed a constitutional amendment declaring Islam as the state religion. In combination with the earlier Bismillah insertion under the Zia government, this set the stage for the blasphemy debates of the post-Ershad regime.
As if to prove their Islamist credentials, the regime seized the April 3rd, 1989 issue of Newsweek, allegedly for carrying an image of the Prophet. An issue of daily Millat was also banned and one of their photographers detained. Saiful Islam Dilder, chief of Institute of Rural Journalists, was arrested and the weekly Bibartan was charged with libel for a report on corruption at Telegraph & Telephone Board. As the Ershad regime went into its last year, attacks against the press peaked. In 1990, there were 67 incidents of harassment, 24 attacks on media organisations, eight publication bans, 12 arrests and two journalist deaths (Nirikkha, 1991). Out of the total of 31 publication bans during the Ershad years, 24 were done under the 1974 Special Powers Act (Alam, 2008:197). A state of emergency was declared again in November, 1989 and all critical reporting was banned. A month later, the regime collapsed in the face of national, coordinated strikes and millions of people on the streets. The press was a decisive element in this moment, along with urban political forces and university campuses.

1991-1996: Debate shifts to religion
With the reinstatement of democracy, the first elected government was that of the BNP, led by Khaleda Zia. She alternated in power for the next two decades (with a two year military “interim” in 2007-2008) with the AL, led by Sheikh Hasina. While there are some broad differences between these two parties, their approach to press freedom was roughly equivalent. Only the target shifted with each government change. For example, the political legacy of the 1971 war became a crucial issue over the next two decades. 1991 began with the Censor board blocking Tanvir Mokammel's documentary Sreeti Ekattur (Remembrance of 1971), presumably because the film emphasised Sheikh Mujib's role. Religion was another big issue, and eminent academic Dr. Ahmad Sharif faced private complaints in 1992 following a report published in Inquilab of his alleged remarks during a private seminar.2 The India card was also played, and an issue of Kolkata's Desh magazine was banned over an article by West Bengali intellectual Nirad Chaudhury. By 1993, blasphemy related prosecutions saw an increase, as Section 99A CrPC was invoked to proscribe book verses from Sufi mystic Lalon Fakir. A case was brought in court to stop publication of an Ahmadiya community book regarding3 Islam e Nabuat, in continuous circulation for 40 years. A private lawyer sought declaration from the High Court that Ahmadiyas were non-Muslims. In support of his application he referred to actions taken in Pakistan, however the High Court ruled that it was not required to discuss Pakistani decisions. Events soon brought religion to the national stage, through the crucible of Taslima Nasreen.
The Taslima Nasreen case was one of national cultural politics, and energised Islamist groups in a new way. The government enabled the protests to grow out of control, and there was probably an electoral math calculation related to vote banks. The Nasreen case was a volatile cocktail of several issues: the Hindu community's position inside Bangladesh, the role of religious politics, religion and women's rights, India-Bangladesh relations, the rise of the BJP in Indian politics, and finally the figure of Nasreen herself as the mythic “wild woman” willing to defy conventions.
Events began with the 1993 publication of Lajja (Shame), a novel set in the backdrop of anti-Hindu riots in Bangladesh in the aftermath of the Babri Mosque demolition. The bleak last page of the novel showed the Hindu protagonist leaving Bangladesh for India, and the government immediately banned the book. As the controversy escalated, Nasreen gave an infamous interview to India's The Statesman newspaper, where she allegedly called for revision of the Quran to ensure women's rights. Later Nasreen claimed she had only asked for revision of shariah law and the newspaper misquoted her -- but the damage control was too late. A new group called Shahaba Sainik Parishad in Sylhet announced a bounty on Nasreen's head, evoking parallels with the Salman Rushdie case. In synchronicity, Matiur Rahman Nizami, Secretary General of the Jamaat e Islami party (a junior partner of the ruling BNP), tabled a 'blasphemy bill' in Parliament. New groups such as Touhidi Jonota Jamat reached national spotlight through their anti-Nasreen programmes. Death threats and strikes ensued, and police filed a case against her.4 Nasreen eventually fled into exile and has never returned.
With Nasreen out of the country, religious fervour abated, and defendants in other cases shifted strategies. In 1995, Humayan Azad's book Naari (Woman) was banned by the government because of  chapters analysing religious doctrine that imposed chauvinism on women. While the gist of Azad's critique was similar to Nasreen's, he confronted the issue by taking the government to court. The ban was finally lifted after a five-year legal battle which Azad won in High Court.5 In two other religion cases, the Lalon Fakir debate reached the courts in the 1996 Dr. (Homeo) Baba Jahangir Beiman al-Shuresari v State6 and Sadruddin Ahmad Chishty v Bangladesh and others.7  In one high-profile case not linked to religion, the government arrested Farhad Mazhar for his essay on an armed rebellion by the Ansar paramilitary force, where he wrote, “The BDR soldiers that shot and killed the Ansars are also the same "farmers in uniforms". And yet, the BDR soldier did not realise that he had just killed his own brother.” (Mazhar, 1995) International protests followed, led by scholars Gayatri Chakravorty Spivak and Jacques Derrida, and the government eventually released Mazhar.
Elsewhere, the legacy of 1971 continued to be a sensitive spot for the government. Tanvir Mokammel's film Nadir Nam Modhumati (The River Named Modhumati), which restaged Hamlet in a 1971 setting, was banned. Mokammel went to court, which reversed the ban after a two-year legal battle. The government also tried to block the release of Tareque Masud's Muktir Gaan (Song of Freedom), but eventually gave in after a sustained media campaign.

1997-2006: Sedition charges and blasphemy wars
The election of the Awami League in 1997 brought in a shifting lens on 1971, and now the Khatib of Baitul Mokarram was charged under section 501 BPC after declaring that those who supported the 1971 liberation struggle were 'gaddars' (traitors). However, the few blasphemy cases in this time did not receive any particular “secular” dispensation. In a 1998 case regarding banning of books containing Baul verses (Sadruddin Ahmad Chishty case), apex court held that the notification need not indicate the reasons for the satisfaction of the government.8 The next year, Nasreen released volume one of her autobiography, Amar Meyebela (My Girlhood) in India. The Bangladesh government promptly banned the book. In 2000, a judgment was issued in the case of Shamsuddin Ahmed and others v The State,9 a case against editors of Janakantha on blasphemy charges.
The question of "sedition," especially when it involved India, remained a sensitive issue, and a newspaper editor pointed out that each newspaper that receives a declaration to publish has to agree to a series of conditions, including not publishing news that can “harm relations” with neighbouring allies.10 Thus, the arrest inside Bangladesh of Golab Barua, a guerrilla leader of the Indian separatist group ULFA (United Liberation Front of Assam), was presented in careful language, gingerly stepping around the groups' actual demands (Ittefaq, 1998). Finally, in 2001, an issue of Desh magazine was banned for being “offensive to the country." The 2001 return of the BNP to power was marked by post-election attacks against the country's Hindu community, perceived to be an AL vote bank. When journalist Shahriar Kabir went to India to track down those who had escaped this violence, he was arrested on crossing back to Bangladesh. Similarly, reporters Saleem Samad and Priscilla Raj were arrested under sedition charges for assisting a Channel 4 (UK) documentary team that looked at the same phenomenon. Historian Muntasir Mamoon was also arrested on a related charge.
One significant development in the pre-2001 period had been the launch of the country's first private TV station, Ekushey TV (ETV). This laid the groundwork for the later growth of the private TV sector. From the beginning, private TV stations were seen as being aligned with political parties. The first manifestation of this was in 2002, when the government shut down ETV, allegedly due to irregularities in the license granting process. Whatever the technical specifics, the channel was clearly being punished for a perceived partisan role during the 2001 elections. The ETV case represented a new mode in state control mechanisms. While some newspapers were always in private hands, television and radio had remained state owned, until the ETV precedent. In the post-ETV era, the energy shifted to private ownership with at least one owner in any TV station often being a person linked to the ruling party at the time of granting of license. This created a nimble new method of controlling of news (politicians understood that controlling state television had not saved the Ershad regime) and also allowed maintaining control even when out of power. The subsequent years would see interesting interplays between TV channels that had just received fresh licences through their link to a new regime, and older channels that had been licensed by the previous government.
Nasreen was back in headlines, though at a more tepid pace. The Home Ministry ordered police to confiscate all copies of volume 2 of Nasreen's autobiography Utal Hawa (Wild Wind). In Faridpur, members of an amateur theatre group, a number of whom were prominent in the Hindu community, were arrested under section 295A BPC for a play that was “causing hurt to religious sentiment.” Meanwhile, just as it had done in 1996, the Censor Board blocked Tareque Masud's new film Matir Moina (Clay Bird), because its madrasa setting in 1971 was deemed sensitive. A week later, the film became the first Bangladeshi production to win a major Award at Cannes, causing an international embarrassment for the government. Masud, himself a madrasa student, vigorously protested the decision until the Appeal Board finally lifted the ban and the film was released to wide acclaim.
Religion was centre focus in 2003 with the beginning of national campaigns to declare the Ahmadiyas as non-Muslim. The campaign was led by Khatme Nabuwat Andolon and included members of Islami Oikya Jote (IOJ), a partner of the ruling BNP-Jamaat coalition. By 2004, the campaign picked up steam and the government capitulated by banning all publications of the Ahmadiyya Muslims. In a seemingly related move, MP Abdul Mannan prepared a private member's bill on dhormo obomanona (insult to religion) but was persuaded by a fellow MP not to table it. Unlike Nasreen, the Ahmadiya case was an easier one to argue for and Ain-o-Salish Kendra, Shommilito Shamajik Andolon, and others issued a legal notice on the government challenging the ban on Ahmadiyya publications. The case was taken up by Barrister Sara Hossain and the Court eventually declared a stay order on the ban on Ahmadiya books. Perhaps buoyed by the same environment, a case was initiated by Mohd Rafiqul Islam Rony MP against Professor Ali Asghar for "causing hurt" to religious sentiment, regarding his alleged remarks that religious instruction need not be compulsory.
Another case of this period involved the defense forces rather than religion. While there is tacit self-censorship regarding militarisation in the Chittagong Hill Tracts, Tanvir Mokammel's documentary on oppression of indigenous Jumma people, Karnaphuli'r Kanna (Teardrops of Karnaphuli), appeared to have crossed this line and was banned. Later, Sara Hossain, who also fought the Ahmadiya case, led a petition and successfully won a stay order on the ban. Non-government elements also had elements who were intolerant of critique, and the deaths of journalists Manik Saha (2000) and Shamsur Rahman (2004) sent signals of what was unacceptable critique
In the other high-profile case of a commingling of religion and politics, at stake was a critique of Islamist politics, rather than blasphemy. In 2003, author Humayun Azad, published excerpts from his forthcoming novel Pak Sar Jamin Sad Bad (a title satirising Pakistan's national anthem “Blessed be the Sacred Land”). In 2004, Jamaat MP Delwar Hossain Sayeedi demanded in parliament that the book be banned. A week later, Azad was stabbed by unknown assailants outside the Ekushey Book Fair. After drifting near-death in a hospital, Azad finally recovered. Six months after the attack, he flew to Germany to begin research for a forthcoming book on Heinrich Himmler. A week later his body was found in a Munich apartment; although his family demanded an investigation, the conventional explanation was that he had died of a heart attack brought on by the stress of his earlier injuries. A tragic coda to the banning debates of this decade.

2007-2008: Globalised press is harder to muzzle
As tensions and street battles between the ruling BNP and the opposition AL spiked in 2006, the Military intervened, taking control and installing a Caretaker Government (CTG). The CTG ended up being Bangladesh's shortest tenured military government, holding elections within two years and handing power back to civilian victors. Local media played a role in this, publishing critical reports (after a brief honeymoon) and not fully buckling under attempts at censorship or cajoling by the authorities. The more globalised position of Bangladesh by 2007 was also a factor, with many more transnational agencies (e.g., International Crisis Group) following developments closely, in a way not possible in the 1970s and 1980s. Most crucially, almost every media outlet now had a patronage relationship with a business house partially owned by a BNP or AL leader. In some cases, arrests of politically-linked businessmen directly affected the channel or newspaper's cash flow and survival. Thus, reporting against the CTG was not just a struggle for democracy, but also media survival itself.
Although Bengali language newspaper editors were often picked up for interrogation, an early case of a journalist under siege involved the largest circulation English newspaper The Daily Star. The newspaper's monthly magazine Forum, edited by Zafar Sobhan, published a cover story “Prince of Bogra” that alleged intelligence agencies had supported militant Islamist groups during the previous BNP era (a fact later confirmed by investigations in the post-2008 period). The author of the report, Tasneem Khalil, was taken into custody and allegedly tortured (Human Rights Watch, 2008). Khalil was also a CNN stringer and international outcry began on blogs hours after his arrest. He was finally released and fled into exile in Sweden. After the Khalil case, the situation came to a boil when anti-army riots broke out on the Dhaka University campus. Although the situation eventually stabilised, 24-hour news channel CSB (Chronus Satellite Broadcast) was accused of fomenting violence by repeatedly showing footage of the riots, and was shut down. After the Dhaka University confrontation, the regime became increasingly unsteady. Talk shows were curbed, first with a ban on live phone calls, then with a ban on talk show hosts Muzammel Babu and Samia Zaman. Issues of The Economist  with negative reports about the Caretaker Government arrived in Dhaka with the offending pages torn out -- this led to critical comments even from a government-affiliated official. As one journalist commented, “the wheels start coming off when your own people don't get in line.”11
A negative innovation of this period was the publishing of “leaked” news from intelligence agency interrogations of arrested politicians. In the case of the interrogation tapes of senior politician M A Jalil and others, Kafkaesque scenarios were played out when “leaked” tapes mysteriously arrived at newspaper offices, followed by demands that the tapes be returned to the relevant authorities. While the CTG was the primary subject of discussion, a vacuum was also created in national politics (it took until mid-2008 for the AL to flex its muscle, and the BNP never recovered from the mass arrests of its leadership). Into this gap entered, once again, religion. There are some theories that the CTG also allowed these issues to flare up so as to create an international argument for their continued presence to ensure stability against Islamists. Satirical magazine Alpin (Pin) published a cartoon, showing a conversation between a religious leader and a young boy about the proper use of the honorific “Mohammad." In the final panel, the boy called his cat "Mohammad Biral" (Mohammad Cat). Cartoonist Arifur Rahman was immediately arrested and editor Sumanta Aslam was fired. A Dhaka district magistrate ordered suspension of the magazine's publication. Arif was represented by Sara Hossain, and was eventually acquitted.
As elections drew near, almost on cue, the country saw a return of the ghosts of the 1970s. The Eid holiday issue of Shaptahik 2000 magazine was banned, because of an allegedly blasphemous reference in an essay by Daud Haider, writing from his German exile. An emboldened Islami Chatra Shibir threatened to burn alive members of the theater group Udichi, as well as a Hindu playwright, for staging allegedly blasphemous play ‘Mandar’ at Rajshahi University. The University authorities responded by banning the play and the related local theater group Dhumketu Natya Sangsad. As the army prepared to host the elections, Jamaat e Islami announced its manifesto, which included enactment of "Blasphemy Law". However, events did not go as planned and there was a boomerang effect. When an Islamist group pulled down Mrinal Haq's in-progress sculpture of Baul musicians near the airport, there was intense mobilisation of cultural activists at Shahbagh, which would later become the space for the 2013 Projonmo Chottor movement. “Bangla culture under attack” as a rallying cry mobilised many disparate cultural organisations (Mohaiemen, 2008). Some of this possibly had a spillover effect at the national polls, creating a secular vote bloc.

2009-2012: Targeting newer media
Journalists expected the 2009 return to democracy to be accompanied with new appreciation for the press, whose voices had made the CTG's tenure increasingly difficult. But perversely, government interference increased to the point that by 2012 there are regular reports of actions against blogs, bloggers, or even Facebook accounts. Several factors seem to be converging here. First, the CTG's humbling by the press appears to have incentivised even more press control by the current government. The second factor is the brutality of the February 2009 mutiny inside the Bangladesh Rifles (BDR) compound. The nervous, siege mentality this incident created in the government has probably never faded away. Finally, the spectre of the Arab Spring and the role of social media has meant that the government has turned a microscopic eye on new media networks.
The first major action against Internet outlets came when the government blocked YouTube for carrying covert recordings of the Prime Minister's meeting with army officers after the tragic BDR massacre. A week later, the block was removed after its technical futility was demonstrated (but a later, second ban has yet to be removed). In 2010, following similar action in Pakistan, Facebook was blocked for carrying a “Draw the Prophet” contest page. After sustained protests, especially from youth audiences, the ban was removed. Among websites, Sheershanews.com was closed after publishing reports alleging corruption in climate change funds. In 2011, a case was pursued involving the Facebook status of a Bangladeshi professor studying in Australia. Finally, in 2012 another student came under investigation for his Facebook status message and a businessman was arrested for posting a satirical image of government officials. Ubiquitous networks have created nimble multiplier effects, but also enhanced surveillance opportunities.
On television, there were various situations of conflict. A sequel to the BDR mutiny was a controversy about Nurul Kabir's comments on a talk show about the need to move cantonments away from civilian areas. Kazi Jesin, a strong critic of the government, lost her talk show ‘Point of Order’ on Banglavision channel, allegedly after complaints from the government. Jamuna TV's test transmission was also halted by Bangladesh Telecommunications and Regulatory Commission (BTRC) for unknown reasons, and Channel 1, a station aligned with the opposition party, was shut down. The move was made in line with the Telecommunications Act 2001, which Professor Asif Nazrul describes as “inconsistent with the principles of free speech, and allows BTRC to be the judge, jury and executioner” (Al-mahmood, 2010). In 2011, the press leaked a draft of a proposed National Broadcast Policy, which included clauses for bans on “derogatory comments about national figures” and programmes that “pose threat to national security and sovereignty.”
In the cinema halls, there were three cases of attempted censorship. Enamul Karim Nirjhar's Nomuna (Sample), the follow-up to his award winning film Aha, was refused a censor certificate for its' satirical portraits of party leaders Sheikh Hasina and Khaleda Zia, both played by the actress Champa. Several newspapers also demanded that Mostafa Sarwar Farooki's new film Third Person Singular Number be removed from theatres because the main characters “live together” outside of marriage, and sexual relationships are discussed freely. Farooki is one of the most popular blockbuster directors and the film sailed through the controversy unscathed. Not as sanguine was the fate of Rubaiyat Hossain's Meherjaan, which ran into a firestorm because the plot portrayed a romance between a Pakistani soldier and a Bengali woman during the 1971 war. The film received strong critique from government MPs, including a former actor who now seemed to be pro-censorship, and the distributor “voluntarily” withdrew it from theatres (Ethirajan, 2011; Mohaiemen, 2011).
Photography also came under the spotlight, as police closed down the Into Exile: Tibet 1949-2009 show at Drik Gallery, after pressure from the Chinese embassy. Authorities also closed down Shahidul Alam's photography show Crossfire, which depicted extra-judicial killings (Gonzales, 2010). Alam eventually won a court case to allow the show to be reopened. Battle lines were also drawn around the struggle for indigenous peoples' rights in Chittagong Hill Tracts, as Shokaler Khobor reported that an unofficial government instruction has been given to remove the word “Adibashi” (Indigenous) from official documents. Several newspapers also asked correspondents to stop using the word, which was presumed to carry international treaty obligations. Finally, in a high profile case involving a journalist, Amar Desh editor Mahmudur Rahman was sentenced to jail for a report that was critical of the Supreme Court, although analysts presume that his allegations of irregularities in gas bloc negotiations may have been the decisive factor (Mazhar, 2012). Libel laws have increasingly become a powerful weapon, with 24 defamation cases filed against Rahman in a single day after he published a report about Chevron's gas bidding.
The indicators continue to be dim and paths of free expression are increasingly limited. Recently the High Court ordered bestselling novelist Humayun Ahmed to revise his historical novel Deyaal (Wall). Ahmed died of cancer in a New York hospital before he could comply with the Court order, so the matter remains another unresolved chapter. It is appropriate to end this section with editor Sajjad Sharif's recent op-ed about this Court ruling:
French philosopher Alain Badiou said in his book Polemics, power and creativity can never have a true dialogue with each other. In the final analysis, power is violent. On the other hand, creativity has no rule to follow except its' own internal logic. When power faces off against creativity, it can only destroy that creativity. (Sharif, 2012: 13)

***
Censorship, subtle and overt, concerned with both the sacred and secular, has been a characteristic of every post-independence, civilian and military, government. There have been variations in intensity depending on the nervousness of that particular regime. The targets and taboos have also shifted, almost vertiginously during the last two decades. Certain areas, especially related to security, surveillance and territoriality have remained permanently in the no-go zone. However, as the  media expanded, so did censorship, subtle and overt.
Recently I met the publisher of a Bengali newspaper who described how, just that day, he had a discussion with his newsroom about reporting a speech given by the leader of the opposition. He had ordered that her speech be published, minus a crucial allegation. His logic was that a politician could afford to make unsubstantiated accusations. But if his newspaper printed the same allegation as a direct quote, they might be brought to court the next day. Gesturing at one of the newsmen seated at his desk, he said that everyone wanted free speech until you told them it might mean no job and salary from next month. Turning to me, he said, “so it is not a question of self-censorship, I like to say we practise self-regulation.”12 It was probably an honest assessment of the code of many newsrooms, yet it was dispiriting in its realpolitik admission of defeat and normalising of power relations.
Fortunately there are still younger dissident voices, not yet exhausted, that insist on the fourth estate's return to its role as a defender of the right to information. Najmul Ashraf, who coined the phrase “Journalism of Oiling vs. Journalism of Bamboo” (Ashraf, 2012: p. 37), gives a bittersweet indictment of journalism's dire straits in the national imagination:
Ey chaira gyalo (It's about to leave), Farmgate-Shahbag-Press Club-GPO-Gulistan! In my youth, I first heard this name, Press Club, from the mouth of a bus helper. On the side of the bus was written the destination, Press Club. I still see this. But to the bus driver, helper, and most passengers, Press Club is now only a “bus stoppage” spot. (Ashraf, 2012: 44)
Ashraf writes essays that lay bare the tattered state of the press, but his intention, as well as that of recent writing by Zulfikar Matin, ABM Saiful Islam and Mustak Ahmed (Ahmed, 2010) is a rediscovery of media integrity and independence.
Danger to press freedom does not come only from crude forms of censorship, but also from the expanding corporate ownership of media, and the resulting lack of separation between big capital and editorial independence. Fahmidul Haq outlines the contours of corporate controlled press in his Oshommoti Utpadon/Manufacturing Discontent:
When name is so important, political leadership or a government position can render something newsworthy. If a movie actress' mobile phone is stolen, that's hot news; but if the common man is rendered destitute by looters, that's not news. And this is how we are teaching western style journalism in our classrooms. A ready space for western markets and hegemony is being created by academia and practical journalism. In today's Bangladesh, where new money has taken control, where large group of companies own each newspaper, we can no longer expect a pro-people role from the media. (Haq, 2011: 22)
What is needed are movements to oppose laws that allow censorious actions (some dating back to British and Pakistan era), and to build up free speech institutions (strong press, independent watchdogs, responsible journalism, fact-checking mechanisms) that also respect the right to privacy and protection against unjust libel. The state has historically been against its citizen's free speech, and of late the courts have become a powerful weapon for the same. We could argue that a more independent judiciary, one that takes an activist role on behalf of people rather than the state, will also help strengthen the press. Finally, as part of a systemic critique of, and resistance to, neoliberal economic paradigms, the power of corporate houses in dictating self-censorship must be named and opposed. Press freedom will come not only through resistance to midnight knocks, mysterious phone calls, cancelled declarations and shutdowns, but also by vigorously resisting corporate instrumentalisation of journalism, which can effectively neuter the media without requiring any state censorship.

References

Ahmed, Mustak ed. (2010). Gonomaddhom o Shushil Shomaj: Adhipotter Lokoporishor/Mass Media and Civil Society: Domination in Public Sphere, Dhaka: Srabon Prokashoni.

Alam , Rezwan-ul- (2008). Military-Media relations in Bangladesh, 1975-1990, Dhaka:  Palok Publishers.
Al-mahmood , Syed Zain (2010). “The Velvet Muzzle”, Star Weekend Magazine, 7 May.
Ashraf, Najmul (2012). Gonomaddhyomer Doliyokoron /Partisan Politicization of Mass Media, Dhaka: Srabon Prokashoni.
Bichitra (1977). “Byartho Obbhutthane nihoto 11 jon BAF Officer” (11 BAF Officers killed in failed mutiny), 7 October.
Ethirajan, Anbarasan(2011). “Bangladeshi war film Meherjaan rekindles old enmities”, BBC, 19 April.

Fichlock, Trevor (1982). New York Times, 3 June 3.
Gonzales, David (2010). “Police in Bangladesh Close Photo Exhibit”, The New York Times, 23 March.
Haq, Fahmidul (2011). Oshommoti Utpadon: Gonomaddhyom Bishoyok Protibhabna/ Manufacturing Discontent: Alternative Thoughts on Mass Media, Dhaka: Samhati Publications.
Hossain, Sara (2004). “'Apostates', Ahmadis and Advocates:  Use and Abuse of Offences Against Religion in Bangladesh,”; Women Living Under Muslim Law Publications: Warning Signs of Fundamentalisms, WLUML-WSF-1h-final.indd Sec12:83. December.
http://www.wluml.org/sites/wluml.org/files/import/english/pubs/pdf/wsf/1...
Human Rights Watch (2008). The torture of Tasneem Khalil, February, Vol 20 No. 1 (C)

Ittefaq (1998). “ULFA leader Golab Barua questioned extensively”, 4 Janury.
Mascarenhas, Anthony (1986). Bangladesh: A Legacy of Blood, London: Hodder and Stoughton.
Mazhar, Farhad (1995). “The Ansar Revolt and the urban middle class' façade of democracy and human rights”, Chinta, July.
Mazhar, Farhad (2012). Digital Fyasibad /Digital Fascism, Dhaka: Jagreeti Prakashani.
Mohaiemen, Naeem (2008). “Balaka Storks Dodge A Bullet”, New Age, 1 December.
Mohaiemen, Naeem (2011). “Women on the verge”, Himal, 31 March.
Nirikkha (1991), March, 28.
Rafiq, Mohammed (1983). Open Poem. Translated from Bengali by Carolyn Brown, 91st Meridian, Vol 4, No. 1, Spring 2005.
R iaz, Ali (1993). State, Class and M ilitary Rule: Political Economy of Martial Law in Bangladesh, Dhaka: Nad i New Press.
Sharif, Sajjad (2012). “The limits of literature”, Prothom Alo, 9 June, pp. 13.
Ullah, Mahfuz (1991). Press Advice, Dhaka: Anindya Prakashan.
Ullah, Mahfuz (2002). Press Under Mujib Regime, Dhaka: Kakali Prakasani.

1) Conversation with author, 23 July, 2012.
2) Dr. Ahmed Sharif v The State; 17 BLD (1997) 235; Moulana Md. Yusuf v State and another (3 BCLC (AD) 171
3) Anjuman a Ahmadiyya v Bangladesh, DLR (1993) 185
4 )Nurul Alam, Officer in Charge, Motijheel Police Station v
Taslima Nasrin, Complaint Case No. 1315 of 1994, unreported
5) Humayun Azad and others v Secretary, Ministry of Home Affairs and others, 20 Writ Petition No. 2553 of 1995
6) BLD (1996)
7) 16 BLD (1996) 141 upheld in part by 18 BLD (AD) (1998)
8) 18 BLD (1998) (AD) 210
9 )20 BLD (2000) 268; 52 DLR 497
10) Conversation with author, June 2012.
11 )Conversation with author, December 2010.
12 )Conversation with author, June 2012.

Naeem Mohaiemen is a writer, visual artist, and a Ph.D. student in Anthropology at Columbia University. This essay is abreviated from a chapter in the forthcoming anthology Bangladesh's Changing Mediascape: From state control to market forces, Shoesmith, Genilo, Asiuzzaman ed. UK: Intellect Books/USA: University of Chicago, 2013.
Acknowledgments: Jyoti Rahman, Rumi Ahmed, Syed Yousuf and Mahmud Rahman.

Stay updated on the go with The Daily Star Android & iOS News App. Click here to download it for your device.

Grameenphone:
Type START <space> BR and send SMS it to 22222

Robi:
Type START <space> BR and send SMS it to 2222


Banglalink:
Type START <space> BR and send SMS it to 2225

Leave your comments

Top News

Top News

Top